פעילות קבוצתית שכוללת בתוכה משימה של משתתפי הקבוצה בקהילה מעניקה תפקיד של ממש למשתתפים, יוצרת מפגש אקטיבי ומביאה את הקול של המשתתפים כאנשים פעילים ומובילי שינוי חברתי.
החזון:
- יצירת משימה שמחזקת את המפגש הבין דורי בקהילה!
- יצירת משימה שמביאה לידי ביטוי את קול הזקנים בקהילה!
- יצירת משימה בעלת משמעות ממשית שמכוונת לשינוי חברתי!
מאפיינים למפגש בין-דורי מיטיב:
- מפגשים אישיים: הבסיס למפגש הבין-דורי הינו המפגש האישי והמקרב בו לומדים להכיר את האחר/ת. כדי שמפגש זה יהיה משמעותי על כל אחד מהדורות הנפגשים להסיר את סך הדימויים הנלווה אליו, להסיר את הדעות הקדומות ולהיות בנכונות לשנות עמדות ותפיסות על הדור האחר. מפגש כזה מקרב יכול להתרחש עם סבא או סבתא או עם כל זקן במרחב הבין-דורי.
- מאבק בגילנות ובדימויים על הדורות השונים: האופן שבו חברה תופסת זיקנה משפיע ישירות על הזקנים, על אורח חייהם ועל האופן בו הם תופסים את עצמם. כדי ליצור מפגש בין-דורי מיטיב, עלינו לעמול כל העת בשינוי האופי בו אנו מגדירים זיקנה. גם הזקנים עצמם עלולים להיות גילניים כלפי הזיקנה ובעצם כלפי עצמם, ולהפנים את המסרים שהחברה משדרת להם, ויש לשים לב לכך במפגשים שאנחנו מייצרים.
- מרחבים בין-דוריים מאפשרים: המרחבים שבהם נפגשים צריכים להיות מותאמים לדורות השונים ומונגשים בהתאם, לדוגמה: גינת משחקים שבה יש מקומות ייעודים לזקנים לשבת או מתקנים שבהם הם יכולים להצטרף למשחק הילדים. כמו כן המרחבים צריכים להיות מזמינים למפגש בין-דורי.
- שבירת הקונספציה של "זקנים חזקים" מול "צעירים חלשים" או "צעירים חזקים" מול "זקנים חלשים" ויצירת מפגש שיווני: לדוגמה: פעילויות בהן הזקנים הם החלשים אלו פעילויות בהן תלמידים מסייעים במקומות בהם נמצאים זקנים כגון חלוקת מזון לניצולי שואה או שי לחג, מחויבות אישית בבית אבות בה התלמידים עוזרים בהגשת ארוחות, גינון, פינת חי וכו'. הפעילויות בהן הזקנים הם החזקים לדוגמה, מסע לפולין שמלווה ע"י איש עדות או פרויקט סיפור חיים בו הזקן מספר את סיפורו, והנער מקשיב וכותב. אין כל רע בפעילויות מסוג אלו, אך נראה כי חסרות פעילויות שוויוניות יותר בהן כל דור תורם את חלקו ועובר תהליך. יצירת מפגש שיווני זהו אתגר גדול, אך המפתח להצלחה מתחיל בחשיבה שלכל דור יש מה לתת לדור האחר וכי אין חזקים וחלשים.
- ההדרכה של המפגש: הדרכה הינה מרכיב חיוני למפגש בין-דורי מיטיב, היא זו היוצרת את החיבור בין הדורות, הדרכה מדויקת מבינה את הדורות השונים ועומלת על החיבור ביניהם באופן משחקי ויצירתי. המדריך מכיר גם את החולשות של חניכיו, ויודע לחזק ולהעצים את התכונות החזקות של כל אחד מחניכיו במפגש החברתי.
- משימה משותפת: למשימה המשותפת במפגש הבין-דורי יש מספר תפקידים: לקשור בין הדורות סביב אחריות משותפת, לדוגמה: הקמת גינה קהילתית, שלטי חוצות למאבק בגילנות ברחבי העיר, התנדבות משותפת למען רעיון. סביב המעשה המשותף ירקמו קשרים בין הדורות וכל אחד יביא את חוזקותיו למפגש. עשיית מעשה ממשי משנה מציאות מחזקת את תחושת הערך והמשמעות אצל כל אחד מהדורות.